W projekcie na podstawie książki Agnieszki Kossowskiej «Duże sprawy w małych głowach» Przedszkole Niepubliczne «Motylek» z oddziałem integracyjnym w Mysłowicach brało udział od 15.02 do 30.06.2017r. Zajęcia zostały przeprowadzone ze wszystkich tematów proponowanych w książce. Brały w nich udział 4,5,6 — latki z grupy «Motylki», Pszczółki« oraz „Biedronki“. Tematy dotyczyły: autyzmu, niepełnosprawności sensorycznej, ruchowej i intelektualnej oraz wcześniactwa i epilepsji.
Sprawozdanie z realizacji projektu
„Duże sprawy w małych głowach”
W projekcie na podstawie książki Agnieszki Kossowskiej „Duże sprawy w małych głowach” Przedszkole Niepubliczne „Motylek” z oddziałem integracyjnym w Mysłowicach brało udział od 15.02 do 30.06.2017r. Zajęcia zostały przeprowadzone ze wszystkich tematów proponowanych w książce. Brały w nich udział 4,5,6 - latki z grupy „Motylki”, Pszczółki” oraz „Biedronki”.
Pierwszy temat, dotyczący autyzmu, wzbudził wśród dzieci wielkie zaciekawienie. Dowiedziały się, co to znaczy komunikować się z innymi, oraz przekonały, że piktogramy pomagają ludziom niemówiącym i ułatwiają kontakt z otoczeniem. Dzieci z autyzmem mają trudności w budowaniu relacji z innymi dziećmi i często są nadwrażliwe na dźwięk i światło, mają też problem w wyrażaniu emocji. Dzieci były zdziwione, że główny bohater Franio nie lubi niespodzianek… Rozmawialiśmy o tym, że każdy człowiek jest inny, coś lubi a czegoś nie lubi lub czegoś się boi. To dobrze, że każdy jest inny, bo wtedy nie jest nudno. Uczyliśmy się o zmysłach: wzroku, słuchu, dotyku i smaku - i o tym, jak trudno jest dzieciom radzić sobie w codziennych czynnościach. Dzieci z autyzmem rozumieją mowę dosłownie, inaczej odczuwają albo po prostu inaczej rozumieją świat. Zostały przeprowadzone różne ćwiczenia, by dzieci dowiedziały się, jak mogą odczuwać osoby z autyzmem.
Na kolejnych zajęciach dzieci dowiedziały się o utalentowanej Ani, która nie widziała, a jednak zdobywała nagrody w konkursach pianistycznych. Dowiedziały się, jak można pomóc osobie niewidomej, że należy ją zapytać czy potrzebuje pomocy, a nie od razu ją dotykać. Trzeba też np. powiedzieć, że się skończyło rozmowę. Dzieci zapoznały się z alfabetem Braille'a oraz dowiedziały się, jak w codziennym życiu radzą sobie ludzie niewidzący. Ważne jest, by nie...